Jumlah Pengunjung

29 Mac 2010

'Road to South Africa 2010' - Maskot


'ZAKUMI' ialah nama kepada maskot rasmi bagi kejohanan bola sepak Piala Dunia FIFA 2010 yang dilahirkan pada 16 Jun 1995. Karakter Zakumi pula diadaptasikan daripada seekor harimau bintang - harimau bintang yang memiliki perwatakan seperti manusia dengan rambut berwarna hijau.

Nama Zakumi diambil daripada gabungan huruf ‘ZA’ iaitu singkatan antarabangsa bagi negara Afrika Selatan, dan ‘kumi’ membawa maksud ‘sepuluh’ di dalam bahasa Afrika. Dua warna iaitu kuning dan hijau yang terdapat maskot ini diambil berdasarkan kepada warna rasmi jersi pasukan tuan rumah Piala Dunia 2010 yang turut digelar sebagai 'Bafana Bafana' (The Boys).


Tarikh lahir Zakumi sebenarnya diambil bersempena dengan tarikh Hari Belia yang disambut di seluruh negara Afrika Selatan; dan juga tarikh akan berlangsungnya perlawanan kedua melibatkan pasukan
Bafana Bafana pada peringkat kumpulan Piala Dunia 2010 menentang Uruguay. Manakala tahun 1994 pula merupakan tahun di mana bermulanya pilihanraya pertama yang bebas serta tidak bersifat perkauman di Afrika Selatan yang sebelum itu dibelenggu dengan dasar apartheid sejak tahun 1948. Umur Zakumi akan mencapai 16 tahun pada tahun 2010 ini.

Moto rasmi Zakumi ialah “Zakumi’s game is Fair Play”. Moto ini dapat dilihat di papan-papan iklan digital yang dipamerkan semasa kejohanan Piala konfederasi FIFA 2009, dan begitu juga semasa sepanjang Piala Dunia FIFA 2010 berlangsung di 10 venue.

Tiada ulasan: